در حاشیه انتخاب دموکراتیک اصلاحطلبان با چاشنی فشار از بالا

در حاشیه انتخاب دموکراتیک اصلاحطلبان با چاشنی فشار از بالا

 

عملیات مهندسی شده کارگزاران برای شورای شهر تهران با نامزد کردن محمدعلی نجفی برای شهرداری تهران به مرحله  نهایی رسیده است. دو روز پیش حسین مرعشی (سخنگوی کارگزاران) گفته بود: «ترجیح ما نجفی است، هر چند که عارف ترجیح می دهد فردی نزدیک به وی شهردار شود». حالا صبح امروز محمد علی نجفی (عضو مرکزیت کارگزاران) بیشترین رای را از اعضای شورای شهر جدید تهران دریافت کرد تا به عنوان جدی ترین نامزد این پست شناخته شود.

 

 حق شناس منتخب شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روال امروز جلسه منتخبین این شهر گفت:

«در این جلسه هر یک از منتخبین شورا سه نفر را به عنوان گزینه‌های شهرداری تهران معرفی کردند که نهایتا در مجموع 24 نفر اعلام شدند. تعدادی از این افراد به دلیل عدم تمایل و یا به کارگیری در دولت دوازدهم از رقابت برای شهرداری تهران منصرف شدند و از میان نامزدهای ماندگار هر یک از منتخبین به هفت نفر رأی دادند.

نهایتا پس از این رأی گیری آقایان نجفی، مرعشی، شریعتمداری، مهر علی زاده، بی طرف، افشانی و خانم کولایی بالاترین رأی را آوردند. بی تردید به این افراد ابلاغ خواهد شد تا برنامه‌های خود را برای تصدی شهرداری تهران ارائه کنند».

 

لیست گزینه های معرفی شده برای تصدی پست شهردار تهران در جلسه منتخبین شورای پنجم شهر تهران به این شرح بود:

«عباس احمد آخوندی، معصومه ابتکار، علی اصغر احمدی، سید محمد افشانی، حبیب الله بی طرف، اکبر ترکان، وفا تابش، محد پژمان، علیرضا جاوید، سیدمحمود حسینی، پیروز حناچی، محد صادق خرازی، سیدابوالفضل رضوی، محمد ستاری، محمد شریعتمداري، الهه کولایی، سیدحسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده، حجت میرزایی، محمدعلی نجفی،محسن نریمان، رضا ویسه».

 

به دنبال رای‌گیری نهایی نجفی با (۲۱رای)، مرعشی با (۲۰رای)، شریعتمداری با (11رای)، کولایی با (۱۶ رای)، مهرعلیزاده با (۹رای)، بیطرف با (۱۲ رای) و افشانی با (۱۴ رای) گزینه‌های نهایی شهرداری تهران شدند.

 

برهمین اساس محسن هاشمی محتمل ترین گزینه برای شهرداری تهران در میان نامزدها قرار نگرفت و عملا بعد از سالها، آرزوی راهیابی به ساختمان بهشت را کنار گذاشت. بر اساس اخبار منتشر شده در این باره در ابتدای جلسه امروز محسن هاشمی اعلام کرد که منتخبین نام او را به عنوان نامزد پیشنهاد ندهند. البته هنوز معلوم نیست علت این درخواست چیست. چرا که مدت هاست او سابقه فعایت های عمران یو سابقه کاری در این حوزه را در کارنامه خود دارد و همچنین در روزهای پیش از انتخابات و در زمان تنظیم لیست، حاضر نشده بود میثاق نامه شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات که در بخشی از آن اعضا را از استعفا به هر نحوی (حتی برای انتخابات شهردار) منع کرده بود.

 

از سوی دیگر نگاهی گذرا به لیست 7 نفره گزینه های شهردار جدید تهران می توان به خوبی نقش آفرینی کارگزاران در این فرایند را مشاهده کرد. ماه گذشته روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد فاش کرد که کرباسچی از برخی نامزدها برای قرار گرفتن در لیست امید ، 2 میلیارد تومان مطالبه کرده است و امروز اثرات لیستی که توسط کرباسچی تهییه شده است را می توان مشاهده کرد. لیستی که نتهایتا موجب شده است نجفی تمامی آرا را کسب کند.

 

با این حال در کنار انتخاب تقریبا قطعی نجفی برای شهرداری تهران، مساله ای که همچنان مبهم و البته مضحک باقی خواهد ماند ادعای نجفی در سال 92 برای استعفا از سازمان میراث فرهنگی است. معلوم نیست چه گونه فردی که سه سال قبل به علت مشکلات جسمی و بیماری قلبی از ریاست بر سازمان میراث فرهنگی استعفا کرده بود، این بار می خواهد برای پست به مراتب سنگین تر و سخت تر حضور پیدا کند.

 

از سوی دیگر سوالی که همچنان بی پاسخ است  و حتی تعجب را هم بیشتر خواهد کرد این است که چطور یک نفر همزمان برای تصدی ریاست سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی مناسبت است و حتی این قابلیت را هم در خود نهفته دارد که بتواند برای شهردار تهران انتخاب شود؟ آیا در روزگار کنونی که گسترش تکنولوژی و نیازهای جامعه انسانی باعث شده است که تخصص گرایی به عنوان اصل قرار گیر، فردی پیدا خواهد شد که در عین داشتن بیماری جسمی و قلبی، بازهم بتواند در عرصه های گوناگون توانایی فعالیت داشته باشد؟!

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 29 تير 1396
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: